Utazó Gyógypedagógusi Hálózat Intézményegység
A Cházár András EGYMI Utazó Gyógypedagógusi Intézményegységében dolgozó gyógypedagógusok a Váci Tankerületi Központ közoktatási intézményeiben látunk el gyógypedagógiai feladatokat. A szakértői bizottságok által integrált sajátos nevelési igényű tanulók szakszerű ellátását végezzük.
Az ellátottak köre:
- értelmi fogyatékos (tanulásban akadályozott),
- mozgásszervi fogyatékos,
- beszédfogyatékos,
- látássérült,
- hallássérült,
- autizmus spektrum zavarral érintett,
- egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem-, vagy magatartás-szabályozási zavarral) érintett tanulók.
Az utazó gyógypedagógusi munka sok örömet és megoldáscentrikus gondolkodást hoz az életünkbe. Inspiráló, hogy részesei lehetünk és segíthetünk a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlődésében, integrációjában. Szeretjük a munkánk sokszínűségét. A mindennapokban rejlő kihívások arra sarkallnak minket, hogy kreativitásunkat, szakmai tudásunkat töretlenül fejlesszük.
A gyermekek szeretete, a kreativitás mellett fontos a megtapasztalás, hogy egy -egy gyermekhez milyen módon tudunk közel kerülni, hogy tudjuk elnyerni a bizalmát. Ebben nagy segítséget nyújt a közös, felszabadult játék élménye, a pillanat, mikor a gyermekek önmaguk lehetnek. Utazó gyógypedagógusként öröm megtapasztalni a gyermekek személyiségének sokszínűséget.
A mobilitás, hogy belelátunk több iskola, intézmény életébe, szélesíti látókörünket és segít megérteni a gyermekek egyedi szükségleteit.
Sokféle szociokulturális háttérrel rendelkező, és különböző korosztályú gyerekekkel találkozunk a munkánk során. Sokszor első osztályos koruktól az általános iskola végéig követjük tanítványaink fejlődését, és biztos pontként mellettük állva támogatjuk őket iskolai életük során. Nagyon izgalmas és jó látni, hogy az évek alatt, hogy fejlődnek, hogy haladnak az útjukon. Gyógypedagógusként a legnagyobb siker számunkra, ha a gyermekekhez utat találunk. Nagy örömmel tölt el minket, amikor tanítványaink „bizalmasaivá” válunk. Az egyéni, kiscsoportos foglalkozások alatt lehetőség nyílik arra is, hogy a gyerekek jobban megnyíljanak. Fontosnak tartjuk a gyermekek lelki állapotának megismerését, hiszen ezáltal tudunk közelebb kerülni hozzájuk. Szívesen mesélnek örömükről, bánatukról, amire a mai rohanó világban kevés, vagy egyáltalán nem jut idő.
Változatos színhelyeken, sokféle feladattal találkozunk. A fejlesztési feladatok előre meghatározottak a szakértői vélemény alapján, de nagy szabadságot is engednek, lehetővé téve ezzel a tanulók érdekeit szolgáló kreativitást. A fejlesztés egyéni igényekre szabott és a fejlődés figyelembe vételével módosítható, így maximálisan szolgálja a gyermekek érdekeit.
A nevelési feladatoknak fontos szerepe van a másodlagos sérülések enyhítésében és oldásában, valamint a motiváció fenntartásában, a reális énkép kialakításában, az önbizalom növelésében, az önértékelés és nem utolsó sorban a metakogníció fejlesztésében. A tanulók erősségeinek felfedezése, feltérképezése, és ezek fejlesztése segít az adott sérülés enyhítésében és kompenzálásában. Ez egyedülálló lehetőséget teremt a valóban egyéni fejlesztésre. Mindennap alkalmunk nyílik arra, hogy segítsünk a gyerekeknek kibontakoztatni képességeiket. Együtt örülünk a legapróbb sikereknek is. Nagyon motiváló, amikor közösen legyőzünk egy- egy akadályt. A hatékony munkavégzés érdekében kiemelkedő fontosságú a bizalmi légkör kialakítása és a hitelesség, az előítéletek nélküli hozzáállás, a megfelelő kapcsolat a szülőkkel, illetve a befogadó iskolák tanáraival.
Ahhoz, hogy a sajátos nevelési igényű tanulóknak megfelelő segítséget tudjunk adni, fontosnak tartjuk a saját szakmai fejlődésünket. Szakirányú képzéseken, tanfolyamokon való részvétellel gazdagítjuk tudásunkat és eszköztárunkat.
Utazó gyógypedagógusok:
Valkó Lívia szakvizsgázott gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szak, intézményegység vezető
Dudás Krisztina gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szak, inkluzív nevelés tanára, munkaközösség vezető
Bairaktarisné Moró Edina gyógypedagógus pszichopedagógia, oligofrénpedagógia szak, komplex művészeti terapeuta
Bezeczky Eszter gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szak, látássérültek pedagógiája szak
Dukai Henrietta gyógypedagógus,tanulásban akadályozottak pedagógiája szak, tanító
Gács Judit gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szak, tehetségfejlesztő szakvizsga
Légrádi Alexa gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája, pszichopedagógia szak, autizmus spektrum pedagógiája szakirány,
Marosfalvi Éva gyógypedagógus, pszichopedagógia és értelmileg akadályozottak pedagógia szak, autizmus spektrum pedagógiája szakirány
Nagyné Vágó Mária gyógypedagógus, pszichopedagógia szak